Food & Friends har kommit ut med en pinfärsk matrapport som handlar om ”Matvanor inom dagligvaror och away from home” samt ”Trendspotting för 2017″. Det absolut trendigaste vi ska äta i år är vegetariskt, tacos eller sushi.

Pulled Porks tid på toppen är slut – nu ska man äta och leva grönt. Så tycker i alla fall mat- och matlagningsintresserade kvinnor i åldersspannet 15-24 år.

Att äta vegetariskt är en fortsatt stark trend även om åldern spelar en viss roll. Det visar sig att folk är mindre benägen att äta vegetariskt ju äldre man blir. Min egen personliga teori, baserad på egna upplevelser (och de behöver ju inte överensstämma med verkligheten), är att många äldre kanske inte vet hur man lagar god, vegetarisk mat. Se bara min svärmor, som alltid serverar sönderkokta grönsaker. Och som tror att grönsaker kommer ur en burk. Då är det inte så konstigt om man tycker vegetariskt smakar skräp. För den som inte räds att prova nytt så utmanar jag dig att prova potatis- och quinoabollar. Så jäkla gott. Och vegetariskt.

Det är sjätte året i rad som Food & Friends genomför sin undersökning hur vi handlar, lagar och äter mat i Sverige. I år visas en ovanligt splittrad och delvis motsägelsefull bild då fler säger att de äter mer vegetariskt men samtidigt så ökar köttkonsumtionen. Att äta hälsosamt betyder främst tre saker för de tillfrågade: att dra ned på sockret, att äta mer grönsaker och att äta mer varierat och omväxlande. Alla åldersgrupper är överens om detta, samtidigt som handeln rapporterar att de enda kategorierna som ökade 2016 är kött och konfektyr. Förvirrande? Ja, det är det!

Det är tur att jag inte tillfrågades gällande den tid jag lägger ned på att handla mat. 2017 har varit rent bedrövligt. Aldrig har jag väl tillbringat så lite tid i köket som jag gjort i år. Mysiga middagar har bytts mot knäckemackor och yoghurt, och tro mig, det märks på byxlinningen som stramar. Shit vad jag är irriterad – men det finns ingen annan att skylla på än mig själv. Nåväl, för att lyfta fokus från min stramande byxlinning, 34% av de tillfrågade handlar mat tre gånger i veckan eller mer. Man är inte heller trogen en butik utan handlar i flera butiker. Jag brukar handla grönsaker och basvaror i en affär och sedan kompletterar vi med kött och havreprodukter i en annan.

En annan myt som krossas i årets undersökning är man fortsätter lägga cirka 35 minuter på vardagsmaten och 45 minuter på helgmatlagningen. Andelen som tar med sig matlåda till jobbet ligger i princip kvar på samma siffror som föregående år.

Kyckling ligger kvar på förstaplats som ”10 i topp vardagsmat” och soppor har helt halkat ut från listan. Nytt på listan är pastarätter vilket kan betyda att aversionen mot kolhydrater håller på att falna. När vi pratar om ”10 i topp helgmat” så har det inte skett några större förändringar. Topplistan är så gott som oförändrad och på de tre översta platserna återfinns biff med tillbehör, kyckling och tacos. Alltså inga överraskningar, annat än att vegetariskt tar sig in.

Många föredrar att ha en matsedel som komplement till sin veckoplanering vilket leder till att man planerar sina inköp samtidigt som impulsköpen minskar. Inte helt överraskande så är det social media i form av Facebook, Instagram m.fl som ökar och inspirerar till vad som sätts på bordet. Jag gör precis likadant. Jag scrollar mig ned i matbildsflödet tills jag hittar en maträtt som SER god ut. I nio av tio fall så finns bara en bild och inget recept, så då beger jag mig ut på matsajter och letar efter recept att inspireras av. Jag blir inte förvånad om social media går om vanliga matsajter till nästa år. Det är säkert fler än jag som börjar sin middagsplanering med att äta med ögonen.

Man matas hela tiden med så kallad ”it-food”. Låt oss ta exemplet chiapudding. I början såg man bara bilder på enkla chiapuddingar i ett glas. Nu räcker det inte med det. En enkel rätt ska nu pyntas till förbannelse innan den läggs ut för beskådande. Och jag har dragits med – så jag är likadan! Det ska vara frukt, dadlar, nötter, torkade rosor, kvistar, blad, små älvor som flyger förbi och ”sprinklar fairydust” så att bilden blir så aptitretande som möjligt. Matstyling har nått en sådan nivå att nu hinner maten kallna innan man sätter sig ned till bords. Nya flugor poppar upp lika snabbt som de försvinner och som matbloggare är det nästan omöjligt att hinna med om man vill försöka följa med tåget. I alla fall om man har ett heltidsjobb vid sidan om. Men som sagt, jag äter med ögonen som alla andra, så dessa bilder kommer säkert att fortsätta. Och för att vara helt ärlig – jag älskar dessa överpyntade bilder!

Trender är dock inte alltid av ondo utan trenden ”Waste” handlar om att minska matsvinnet. Restaurang Silo i Brighton är världens första ”zero waste retaurang”. Något för skolbespisningarna att ta efter?

Att äta fisk har blivit högintressant och i och med detta poppar nya maträtter upp. Vad får du om du korsar sushi med de senaste årens salladsskålar? Jo, du får en pokébowl, med grönsaker, råa kuber av fisk och goda dressingar. Det låter supergott!

2017 spås vara ”slutet på små tallrikar”, dvs efter en lång tid med mattrender som ”Sharing” och ”Small plates” så återgår vi till ”Family style dinner” med en stor central servering och många små skålar. Så mysigt. Jag älskar familjemiddagar och tror faktiskt att jag ska snickra ihop en sommarmeny och bjuda hem familj och goda vänner!

 

Källa:
Trendspotting 2017 och Food & Friends matrapport 2017
Undersökningen är baserad på ett urval på 1030 personer motsvarande ett representativt urval mellan ålder 15-74 år.
Bilder som används för att illustrera inlägg kommer från pexels.