Under de senaste veckorna har jag sett dumplingsallad dyka upp i många olika kreationer på internet. Det verkar som om denna smakrika kombination har blivit en ny trend (eller så är den gammal och jag upptäckte den först nu….) och nyfiken som jag är kunde jag inte motstå att prova själv. Eftersom jag hade en påse dumplings i frysen och massor av gurka hemma, kände jag att det var läge att ge mig på detta idag, då jag hade noll inspo att stå i köket en längre tid.
För min sallad använde jag dumplings som jag köper från en asiatisk butik i närheten. De säljer både dumplings och vårrullar till ett mycket bra pris, och kvaliteten är alltid toppen.





För att det ska bli ”riktigt” asiatiskt så är ju tanken att man ska använda koriander – men då det inte är någon favorit här hemma så använde jag bladpersilja och det gick lika bra det.
4 port
Ingredienser:
- 1 påse dumplings
- 1 broccoli, 250 g
- 2 gurkor
- 1 pak choi
- bladpersilja
- sesamfrön
Sås
- 3 msk soja
- 3 msk mirin
- 1,5 msk strösocker
- 1,5 msk sesamolja
- 1 krossad vilöksklyfta
- lite riven, färsk ingefära
Så här gör du:
Förbered dumplings enligt anvisning på paketet – jag gillar att steka mina så de får en krispig yta.
Dela broccolin och pak chou i mindre bitar.
Koka broccolin hastigt ett par minuter i lättsaltat vatten. Häll av vattnet.
Stek pak choi hastigt.
Blanda såsen i ett djupt serveringsfat. Blanda ned alla ingredienser och rör om. Strö på sesamfrön.
Njut!