Jag är en av 200 som genom Smartson och Elcykelvaruhuset fått köpa och testa en elcykel. Så, möt Bettan, min 3-växlade Lifebike Classic. Bettan är lite sprallig och har rätt mycket spring i benen (hjulen) vilket gör att det går fort över det skånska landskapet när jag tar mig till och från jobbet. Tillsammans tillbringar vi ett par timmar var dag där jag trampar fram på de skånska byvägarna, doften av raps är berusande och all frisk luft som sammet för hyn. Att jag också bygger upp min kondition är en ren bonus och jag skuttar (nästan) upp var morgon och ser fram emot att Bettan och jag ska få ge oss ut.
Min elcykel beställdes i slutet av april hos Elcykelvaruhuset och den anlände drygt 2½ vecka senare. Med cykeln kommer två års garanti och det känns tryggt. Det var en lång väntan men å andra sidan så var det förseningar i leveransen eftersom så många förutom jag själv beställt en cykel. Paketet kördes hem med PostNord och när cykeln kom hem så var det bara att packa upp och börja monteringen.
Monteringen påstås ta 20-30 minuter men ta det med en nypa salt. Sätt på en stor kanna kaffe, sätt batteriet för laddning, se till att du har Elcykelvaruhusets instruktionsfilm i nära anslutning och börja sedan montera. Drygt 2½ timme senare stod Bettan ihopmonterad och klar och det var dags för premiärtur.
Så hur var det? Otroligt. Det går knappt att beskriva. Och det skriver jag inte bara för att jag är med och provtestar utan alla som har provcyklat min cykel kommer tillbaka med ett förvånande leende i ansiktet.
Har du sett ett barn som håller på att lära sig cykla? Föräldern springer bredvid som ett stöd, ropar att barnet ska trampa och helt plötsligt så trampar barnet själv och man vågar släppa samtidigt som man skriker ”fortsätt trampa och titta rakt fram”. Leendet hos barnet när de upptäcker att de kan cykla själv, ja, det fåniga leendet sitter baske mig fastklistrat i ansiktet hos alla som sätter sig på en elcykel för första gången och upptäcker vilken kraft cykeln har.
Man tar ett lätt tramptag och helt plötsligt känns det som om man sitter på en spattig häst som är redo att sticka iväg. Wow – vilken känsla.
Att cykla till jobbet tar drygt 22 minuter och nu ska ingen tro att jag sitter och snålåker på Bettan hela tiden, utan jag lägger henne i treans växel, sätter motorn på low och sedan trampar jag på. Trampar man inte, ja, då kommer man ingenstans. Det finns ingen gas utan du är gasen. Det är ingen moped jag köpt, utan det är en cykel.
Att sitta på en elcykel kan i vissa fall kännas som man har en busig häst mellan benen och skulle jag mot förmodan lägga i högsta reglaget, ja, då sticker Bettan när man trampar på och då gäller det att snabbt samla ihop sig. Vi hade lite bråttom när jag körde off road häromdagen och då var det bara att lägga ned Bettan och ta emot sig med händerna.
Vi testar oss fram Bettan och jag. Bäst samkörda är vi en tidig morgon då vi båda har spring i benen och doften av raps ligger hög. Jag älskar min byaväg och jag kommer fram risig om kinderna och hög av endorfin. Och jag är inte svettig. Att komma fram svettig var puckeln för mig när jag började prata om att cykla till jobbet. Köra bil i 10 minuter känns bara löjligt. Skulle jag ta buss får jag åka två bussar och det tar drygt en timme. Med cykel tar det 22 minuter och då får jag också en massa skön vardagsmotion.
Att köpa elcykel är rätt dyrt men jag såg en beräkning att byter jag ut bilen mot en elcykel så sparar jag ungefär 60 kr per mil. Jag får också räkna in rent hälsomässiga skäl där jag förbättrar konditionen och smyger in bättre hälsa med varje tramptag.
Jämfört med våra andra cyklar så är elcykeln rätt tung men för mig är det bara positivt då den känns säker och stadig. Ett batteri håller två till fyra år beroende på hur mycket den används. Batteriet ska laddas minst en gång i månaden och ett fulladdat batteri tar mig cirka 7 mil beroende på personvikt och väder.
Finns det någon nackdel? Ja, med tanke på alla de cyklar som stjäls i mitt närområde så är jag tveksam till om jag skulle våga cykla upp till järnvägen och ställa cykeln där. Batteriet går att tas av och man rekommenderar att man tar av batteriet när man ställer cykeln men batteriet är rätt tungt, så det är inget jag vill gå omkring med i handväskan om jag skulle gå och shoppa. Däremot så finns det bra cykelförvaring i bland annat Malmö, Bike & Ride, så jag ser inga problem att ställa cykeln där. En bra försäkring är ett måste och jag tittar på en gps-lösning som jag kan sätta på cykeln.
Alla fördelarna väger dock upp den enda nackdelen och fördelarna kan beskrivas så här – frihet på två hjul. Jag är så glad för min elcykel och det är ett av de bästa köp jag har gjort. Att cykla har blivit som en drog i kroppen och jag ser redan nu fram emot att få komma ut på vägen i morgon.
Snabbfakta om min cykel och länk (min vita finns tyvärr inte i lager längre)
Broms Fotbroms, V-broms
Årsmodell 2017
Färg Vit
Fälg 28″
Kedja KMC antirust
Batteri 11Ah 36V 398Wh
Däck Kenda punkteringsskyddade däck med reflexsida
Display LED display
Handtag / Sadel Lifebike
Hastighet 25 km/h
Laddningstid 4-6h
Lampa LED
Tillbehör ingår Belysning
Nav Helkapslat VP BC73
Sträcka på en laddning Upp till 70km
Typ Dam, Unisex
Varumärke Lifebike
Motortyp Framhjulsmotor
Vikt 23 kg
Framgaffel & Dämpning Odämpad
ELcykelmotor Borstlös 250W, framhjulsmotor
Växlar Shimano Nexus 3
Finstilt:
Jag är en av 200 som genom Smartson och Elcykelvaruhuset fått köpa och testa en elcykel. Som testpilot hos Smartson får man testa produkter och tjänster och i gengäld dela med sig av sina (ärliga) åsikter till andra. Smartsons vision är att det alltid ska vara kostnadsfritt att testa produkter via Smartson. När det gäller vissa sällanköpvaror finns det ibland möjlighet som testpilot att köpa varan eller tjänsten till reducerat pris mot att du delar dina erfarenheter. Som jag gjort med min elcykel. Mina åsikter är till 100% mina egna och helt ärliga.
Trackbacks/Pingbacks